originDe bariton Bart Oenema (1967) vormde eind jaren tachtig samen met Michiel Florusse het duo "Cabaret Buurman", geregisseerd door Fred Florusse. Al snel bleek dat Bart de meeste voldoening haalde uit het muzikale gedeelte van het cabaret. Hij besloot zich volledig op de muziek te richten door zang te gaan studeren aan het Sweelinck Conservatorium te Amsterdam bij Charles van Tassel, Charlotte Rietdijk en Hein Meens. Later volgde Bart lessen bij de zangpedagoog Geert Berghs. Verder studeerde hij theater en filmwetenschap aan de Universiteit van Amsterdam en studeerde enkele jaren filosofie. Als zanger is Bart verbonden aan het professionele kamerkoor Cappella Amsterdam onder leiding van Daniel Reuss. Ook is hij een regelmatig gevraagd solist bij koor en oratorium-concerten.

Het repertoire van Cappella Amsterdam is zeer divers. Hierdoor zingt Bart de meest uiteenlopende soorten muziek in de meest uiteenlopende producties. Met Cappella Amsterdam werkte hij met mee aan diverse opera producties waaronder; “Thyeste” van componist Jan van Vlijmen naar het libretto van Hugo Claus onder regie van Gerard-Jan Reijnders, de opera Marco Polo van de componist Tan Dun onder regie van Pierre Audi. Verder de “Mattheus Passion” en “Luther” van Boudewijn Tarenskeen, beiden muziektheater producties onder regie van Paul Koek. Dan uiteraard allerhande repertoire voor kamerkoor. Van oude muziek van Sweelinck tot wereldpremières van hedendaagse componisten en alles wat daar tussen in zit. Met Cappella Amsterdam werkt Bart met topdirigenten als: Frans Brüggen, Esa Pekka Salonen, Jaap van Zweden, Reinbert de Leeuw, Jan Willem de Vriend en Daniël Reuss. En met toporkesten en ensembles als: Het koninklijk concertgebouworkest, het orkest van de achttiende eeuw, die Akademie für alte Musik, Het Rotterdams Philharmonisch Orkest, het asko-schönberg ensemble en het Radio filharmonisch orkest. Bart is ook werkzaam als zangdocent. Hij geeft stemvorming aan koren variërend van Zeemanskoor tot kamerkoren. Van 1998 tot 2001 was Bart muziekdocent en dirigent bij de jeugdtheaterschool Boemerang in Amersfoort. Hier leidde hij het jeugdtheaterkoor en de musicalklas en doceerde stemvorming aan de theaterklassen. Momenteel is Bart werkzaam als zangcoach voor de stichting Podiumspektakel in Harderwijk.

Wil je Bart boeken voor een concert, of wil je Bart inhuren als zangcoach. Mail dan aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

originNaast zanger is Bart ook componist en arrangeur. Het werk van Bart als componist en arrangeur bestrijkt een breed muzikaal gebied. Van musical tot moderne klassieke muziek, van luisterlied tot meezinger. Als zestienjarige deed Bart zijn eerste pogingen tot het schrijven van muziek en wel voor de schoolband. Dit waren vrij pathetische liefdesliedjes vol puberaal en hormonaal leed met een vaak nogal armetierige melodie en in een gruwelijk slecht middelbareschool Engels. Tijdens zijn studie aan het conservatorium begon Bart echt serieus te werken aan het componeren. Op deze manier ontstond een archief met muziekstukken zonder bestemming. Deze bestemming kwam toen Bart in 1998 ging werken als muziekdocent op de jeugdtheaterschool Boemerang in Amersfoort. Een onderdeel van zijn werkzaamheden bestond uit het schrijven van muziek bij de theatervoorstellingen. Voor de musical-klas schreef hij de musical “ Kruistocht in Spijkerbroek” die in januari 2001 in premiere ging in het Spant in Bussum. Voor theaterbureau D*Amor uit Amersfoort schreef Bart samen met Teun van Essen de muziek bij de openluchtvoorstelling “De Vurige Stad”. Het verhaal over patriotten en prinsgezinden in Amersfoort speelt in 1787. In 2003 maakte Bart het geluidsdécor bij het door hem geschreven toneelstuk “Stilte”. Om de benauwde wereld van een oude vrouw te verklanken die wordt achtervolgt door haar oorlogsverleden ontwikkelde hij een geluidsdécor dat bestaat uit klankclusters met daaroverheen korte fragmentjes van vervormde toespraken van Hitler, militaire fanfares uit de jaren 40 van de vorige eeuw, een meisjeskoor en stukjes uit Bachs’ Mattheus Passion. Iets heel anders is de “Kamper Canon” uit 2009. Een meezinger waarin de geschiedenis van Kampen door allerlei koren ten gehore werd gebracht. Samen met gitarist/ componist Ton Kerkhof schreef Bart dit lied met refrein en de bewerkingen voor de uiteenlopende koorbezettingen.

In 2008 begon Bart met het componeren van “Requiem”. Een werk voor koor, instrumentaal ensemble, sopraan en bariton. Een belangrijk doel bij het schrijven was om een koorwerk te componeren dat goed uit te voeren is door amateur-koor. Hierdoor is een werk ontstaan dat midden in de samenleving staat en uitvoerbaar is door mensen uit de gemeenschap zelf. De muziek kenmerkt zich woeste ritmische passages met veel slagwerk, verstilde bijna wanhopige passages en troostrijke melodieën. “Requiem” ging in premiere op 4 mei 2010 in de Bovenkerk te Kampen door Christelijke gemengd koor Voices onder leiding van Jan Quintus Zwart.

In 2010 schreef en arrangeerde Bart muziek voor de kerst cd “Let there be Christmas” van Marjo van Someren. Voor dit album schreef Bart de de titelsong en arrangeerde hij bekend en onbekend kerstrepertoire. Het resultaat is een gevarieerd geheel van kerstliederen in een nieuwe jas die toch vertrouwd aanvoelt.

Ook in 2010 schreef Bart “Magnificat” voor het christelijk gemengde koor Voices. Een levendig werk voor koor, instrumentaal ensemble en sopraan waarin de geboorte en het leven gevierd worden. In 2013 begon Bart, in opdracht van de stichting Podiumspektakel Harderwijk, met het schrijven van “Stadsgezichten”. Een muziektheatervoorstelling over de sluiting van het koloniaal werfdepot in Harderwijk. Hij schreef hiervoor het verhaal, de teksten en de muziek. Het stuk laat zich het best omschrijven als een frontale botsing tussen “Op hoop van zegen” en “The Godfather”. Stadsgezichten ging op 18 juni 2015 in premiere.

Wil je Bart inhuren als componist of arrangeur, of heb je interesse in het uitvoeren van één van zijn werken mail dan aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.

originOp zeventienjarige leeftijd deed Bart zijn eerste serieuze poging als tekstschrijver. Hij schreef voor de theatergroep waar hij toen deel van uitmaakte het toneelstuk “Persbericht”. Een stuk naar aanleiding van een krantenberichtje over de dood van achttienjarige jongen en meisje uit Belfast. Dit krantenberichtje inspireerde tot een soort Romeo en Julia in Noord-Ierland. Tijdens zijn studie theaterwetenschap vormde Bart samen met Michiel Florusse het cabaretduo “Cabaret Buurman”. In deze periode begon Bart met zijn eerste pogingen tot het schrijven van liedteksten. Voor het schrijven van liedteksten volgde hij lessen bij Jan Boerstoel, bekend als tekstschrijver o.a. “Ineens geen kind meer” en “Opa’s verjaardag”.

Na zijn afstuderen ging Bart aan het werk bij de VARA. Momenteel is Bart eindredacteur van Per Seconde Wijzer. ook maakt hij deel uit van de redactie van Twee voor Twaalf. Als vragenmaker en tekstschrijver is Bart gewend om over de meest uiteenlopende en ingewikkelde onderwerpen op een heldere en toegankelijke manier te schrijven. Eén van zijn specialiteiten is het schrijven van de grappige en onverwachte introductie verhaaltjes bij de vragen van Per Seconde Wijzer.

Als free-lance schrijver van liedteksten schreef hij de teksten voor de musical “Kruistocht in Spijkerbroek” naar het bekende jeugdboek van Thea Beckman en teksten voor het openluchtspektakel “De Vurige Stad” een musical over de strijd tussen de prinsgezinden en de patriotten in het Amersfoort van 1787.

Op 3 mei 2003 ging in Theater de Lieve Vrouw in Amersfoort het door Bart geschreven toneelstuk “Stilte” in premiere. Een toneelstuk over een oude Duitse vrouw die zich in de stilte van haar kamer in het bejaardentehuis gedwongen ziet haar verleden als vurig aanhangster van Hitler onder ogen te zien. Ze is in een voortdurend gevecht met haar verleden verwikkeld. Enerzijds probeert ze de jonge vrouw die ze ooit was te begrijpen, maar is aan de andere kant bang dat begrip zal leiden tot vergoelijking van haar verleden. Iets wat ze wanhopig en tot in het extreme probeert te vermijden.

In 2009 schreef de Bart in opdracht de van de Kamper Oranjevereniging teksten voor de “Canon van Kampen”. Een gezongen geschiedenis van de stad Kampen waaraan zo’n duizend koorzangers deelnamen.

In de periode maart 2008 tot september 2009 schreef Bart de verhaal en liedteksten voor “Requiem”. Het verhaal en daarbij behorende liedteksten vertellen over een vader en een moeder die als jong volwassenen de tweede wereldoorlog meemaken en hoe die oorlog doorwerkt in hun latere leven en de opvoeding van hun kinderen. Het verhaal van de ouders loopt paralel met de geschiedenis van Nederland in die periode. Op 18 juni 2015 is de muziektheatervoorstelling “Stadsgezichten” van Bart in premiere gegaan. Hij schreef hiervoor zowel het verhaal, de teksten en de muziek.

Heb je interesse in Bart als tekstschrijver mail dan aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.