originNaast zanger is Bart ook componist en arrangeur. Het werk van Bart als componist en arrangeur bestrijkt een breed muzikaal gebied. Van musical tot moderne klassieke muziek, van luisterlied tot meezinger. Als zestienjarige deed Bart zijn eerste pogingen tot het schrijven van muziek en wel voor de schoolband. Dit waren vrij pathetische liefdesliedjes vol puberaal en hormonaal leed met een vaak nogal armetierige melodie en in een gruwelijk slecht middelbareschool Engels. Tijdens zijn studie aan het conservatorium begon Bart echt serieus te werken aan het componeren. Op deze manier ontstond een archief met muziekstukken zonder bestemming. Deze bestemming kwam toen Bart in 1998 ging werken als muziekdocent op de jeugdtheaterschool Boemerang in Amersfoort. Een onderdeel van zijn werkzaamheden bestond uit het schrijven van muziek bij de theatervoorstellingen. Voor de musical-klas schreef hij de musical “ Kruistocht in Spijkerbroek” die in januari 2001 in premiere ging in het Spant in Bussum. Voor theaterbureau D*Amor uit Amersfoort schreef Bart samen met Teun van Essen de muziek bij de openluchtvoorstelling “De Vurige Stad”. Het verhaal over patriotten en prinsgezinden in Amersfoort speelt in 1787. In 2003 maakte Bart het geluidsdécor bij het door hem geschreven toneelstuk “Stilte”. Om de benauwde wereld van een oude vrouw te verklanken die wordt achtervolgt door haar oorlogsverleden ontwikkelde hij een geluidsdécor dat bestaat uit klankclusters met daaroverheen korte fragmentjes van vervormde toespraken van Hitler, militaire fanfares uit de jaren 40 van de vorige eeuw, een meisjeskoor en stukjes uit Bachs’ Mattheus Passion. Iets heel anders is de “Kamper Canon” uit 2009. Een meezinger waarin de geschiedenis van Kampen door allerlei koren ten gehore werd gebracht. Samen met gitarist/ componist Ton Kerkhof schreef Bart dit lied met refrein en de bewerkingen voor de uiteenlopende koorbezettingen.

In 2008 begon Bart met het componeren van “Requiem”. Een werk voor koor, instrumentaal ensemble, sopraan en bariton. Een belangrijk doel bij het schrijven was om een koorwerk te componeren dat goed uit te voeren is door amateur-koor. Hierdoor is een werk ontstaan dat midden in de samenleving staat en uitvoerbaar is door mensen uit de gemeenschap zelf. De muziek kenmerkt zich woeste ritmische passages met veel slagwerk, verstilde bijna wanhopige passages en troostrijke melodieën. “Requiem” ging in premiere op 4 mei 2010 in de Bovenkerk te Kampen door Christelijke gemengd koor Voices onder leiding van Jan Quintus Zwart.

In 2010 schreef en arrangeerde Bart muziek voor de kerst cd “Let there be Christmas” van Marjo van Someren. Voor dit album schreef Bart de de titelsong en arrangeerde hij bekend en onbekend kerstrepertoire. Het resultaat is een gevarieerd geheel van kerstliederen in een nieuwe jas die toch vertrouwd aanvoelt.

Ook in 2010 schreef Bart “Magnificat” voor het christelijk gemengde koor Voices. Een levendig werk voor koor, instrumentaal ensemble en sopraan waarin de geboorte en het leven gevierd worden. In 2013 begon Bart, in opdracht van de stichting Podiumspektakel Harderwijk, met het schrijven van “Stadsgezichten”. Een muziektheatervoorstelling over de sluiting van het koloniaal werfdepot in Harderwijk. Hij schreef hiervoor het verhaal, de teksten en de muziek. Het stuk laat zich het best omschrijven als een frontale botsing tussen “Op hoop van zegen” en “The Godfather”. Stadsgezichten ging op 18 juni 2015 in premiere.

Wil je Bart inhuren als componist of arrangeur, of heb je interesse in het uitvoeren van één van zijn werken mail dan aan: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken. of Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.